English

RAKSTI
BRĪVAJAM
FORUMAM
 
 
Saņem ziņas e-pastā
 
 
 
Ielekt laimīgā vilcienā. Saruna ar režisori Inesi Mičuli
Žurnālistes Lauras Brokānes raksts pēc intervijas par režisori Inesi Mičuli.
Pārpublicēts no 23.februāra Neatkarīgās Rīta Avīzes
   
Ielekt laimīgā vilcienā
Laura BROKĀNE, NRA

Režisorei Inesei Mičulei šī būs emocijām pilna nedēļa. Piektdien gaidāma viņas jaunākā darba Lietu kārtība pirmizrāde Rīgas Krievu drāmas teātrī un svētdien pēc ilgāka pārtraukuma skatītājiem atkal būs iespēja redzēt jaunā teātra festivāla Homo Novus 2009 pārsteigumu - Ineses sirsnīgo izrādi par astoņdesmitajiem gadiem Stāsti par.... «Tās ir dažādas izrādes, tomēr abas vēsta par jauniešiem, par viņu mīlestību un kaisli. Esmu sapratusi, ka laiki mainās, bet jaunības problēmas paliek - mēs visi vēlamies būt mīlēti, saprasti un tiekties pēc labākas nākotnes,» stāsta režisore.

Nemelot sev

Ar Rīgas Krievu drāmas teātri Inese sadarbojas otro reizi. «Gribēju šajā teātrī veidot diplomdarbu, taču dažādu apstākļu sakritības dēļ tas neizdevās. Pēc neilga laika teātra direktors man piedāvāja sadarboties, un es iestudēju mūsdienu vācu dramaturga Rolanda Šimmelpfenninga lugu Uz augšu 1-3,» atceras režisore. Patlaban viņa ķērusies pie amerikāņu autora Nila Labuta lugas Lietu kārtība - mazliet provokatīva stāsta pēc Bībeles motīviem. «Šī izrāde būs par to, vai mērķis attaisno visus līdzekļus un mākslu var izmantot visu līdzekļu sasniegšanai. Un, protams, arī par mīlestību - gan iekāri, gan tīrām, romantiskām jūtām,» paskaidro Inese.
Gaišu stāstu par astoņdesmitajiem gadiem mūsdienu jauniešu skatījumā režisore savērpusi izrādē Stāsti par.... Dažādas ikdienas dzīves etīdes iedzīvinājuši Dailes teātra 9. studijas aktieri. «Izrādes iedvesmas avots ir Rudītes Kalpiņas stāsti, kas manā ideju koferītī jau sen bija noglabāti. Gala rezultāts gan ir absolūti citādāks. Tas ir stāsts par mums pašiem, galvenokārt, par jauniešiem, kuri paši arī izrādē spēlē. Laiks, par ko izrādē runājam, sakrīt ar maniem pusaudžu gadiem un viņu bērnību. Es ļoti labi zinu, ko tolaik nozīmēja, ja tev mājās bija ārzemju plate- uzreiz biji pirmais klasē. Mēs mēģinājām izrādē nerunāt par lietām, ko vispār nepazīstam. Kāpēc gan mums pašiem sev melot? Apzināti izvairījāmies no klišejām un stereotipiem. Ja patiesi, tad patiesi pa īstam, nevis izskaistināti un melojot,» pārliecināti teic režisore. Inese vēlētos, lai skatītājus pēc izrādes pārņem spēcīga pēcgarša: «Es gribētu uzburt tālaika vēsmu, lai daļa skatītāju varētu uz brīdi atgriezties savā jaunībā. Vēlētos rosināt skatītājus uz dzīvām asociācijām - pārlapot savu atmiņu bilžu albumu. Apturēt laiku un izraisīt pārdomu mirkli -par to, ko nozīmē laime, nākotne, sapņi...»

Cita bagāža

Inesei šobrīd ir aktuāla jauniešu tēma, tomēr pēc kāda laika varētu tapt izrāde arī par vecākiem cilvēkiem. Materiāls jau esot padomā. Jaunā režisore daļēji piekrīt apgalvojumam, ka režisoram jābūt pieredzējušam un dzīvi iepazinušam, lai varētu radīt dziļus darbus par dažādiem cilvēka dzīves posmiem: «Pati studiju laikā esmu uz tā uzrāvusies. Pie Māras Ķimeles iestudējām Induli un Āriju, un es nepratu ierosināt aktieri konkrētai darbībai. Man toreiz nolaidās rokas, nezināju, kā lai aktierim palīdzu. Nekad neaizmirsīšu to brīdi, kad Edmunds Freibergs norādīja, ka profesionālā pieredze ir jākrāj visu mūžu,» atceras režisore.
«Runājot par dzīves pieredzi, man ir vieglāk, jo par režisori sāku mācīties divdesmit piecu gadu vecumā. Kaut kāda bagāža man jau bija. Tā lieti noder, piemēram, varu aktierim ieteikt, kā notēlot biroja darbinieku, jo pati šādu darbu esmu strādājusi sešus gadus, zinu arī, ko nozīmē redzēt nāvi, jo esmu strādājusi slimnīcā. Bez pieredzes būtu grūtāk. Protams, es ļoti priecājos par saviem kursabiedriem, kuri uzreiz pēc vidusskolas iestājās akadēmijā un tagad sevi pierāda dažādos teātros. Viņiem ir cita bagāža, nebūt ne sliktāka,» uzskata režisore.
Pret jaunajiem režisoriem atklātu skepsi Inese nekad nav izjutusi. «Iespējams, skepse paliek teātru padomju kabinetos, dodot priekšroku pieredzējušiem, nevis jauniem režisoriem. Protams, skepse traucē attīstīties, jo, sēdēdams mājās, profesionalitāti neuzaudzēsi, tomēr piesardzība ir laba lieta - nevar jau zināt, ko tas jaunais savārīs,» apdomā režisore.
Viņa skatītāju sirdis cer iekarot ar rūpīgu darbu, nevis žilbinošām publikācijām medijos: «Var jau iet dažādus ceļus. Atpazīstamību var iegūt ar mediju palīdzību vai ar profesionāliem sasniegumiem. Es izvēlos otro variantu. Esmu apzināti laidusi garām iespējas, kas ir pazibējušas saistībā ar ātru atpazīstamību. Man pašai ir interesantāk rakties kā melnstrādniekam,» uzsver Inese.

No biroja teātrī

Ineses pievēršanās teātrim ir netipisks, izrādes sižeta cienīgs stāsts. «Dzīvoju divdesmit piecus gadus, nenojaušot, ka kādreiz būšu teātrī. Man bija ļoti labs darbs, mācījos jurisprudenci, tomēr jutu, ka tas nav priekš manis. Darbā bija sasniegti griesti, bija labklājība, bet tas, ka maciņā visu laiku ir nauda, nebija viss, ko gribējās. Man laikam radošās mokas šķiet svarīgākas, nekā materiālā labklājība. Divus trīs gadus man bija smags iekšējs process - es daudz domāju par to, ko vēlos mainīt savā dzīvē. Pārdomāju ideālus, dzīves jēgu. Man bija sajūta, ka dzīve skrien garām, un es neapspēju ielekt vilcienā. Kāds cilvēks, pavisam ne draugs, man ieteica pamēģināt teātri. Laikam tas, ka viņš bija cilvēks no malas, ļāva uz manu dzīvi paskatīties atsvešināti. Es, protams, biju aktīva teātra apmeklētāja, taču pirms tam nepieļāvu domu, ka varētu tur strādāt. Man laikam ieslēdzās foršais latviešu sevis noniecināšanas gēns - ko tad es, es taču esmu melna un maziņa. Bet es to gēnu salauzu - aizgāju un iestājos režisoros. Kopš pirmās dienas, kad tur sāku mācīties, es biju tik laimīga! Atceros, bija ziema, es gāju pa ielu un domāju - ja arī no jumta uzkritīs lāsteka un man nāksies no šīs dzīves aiziet, es miršu laimīga,» smaidot teic režisore.
Tomēr Inese nedzīvo ilūzijās un atzīst, ka krīze ir ietekmējusi arī viņas ikdienu. «Protams, gribētos zināt, ka pēc divām sezonām man būs darbs tajā un tajā teātrī. Neziņa mazliet biedē. Mēs dzīvojam materiālā pasaulē un dzīvošanai vajag līdzekļus. Pagaidām gan, paldies Dievam, es savas radošās vēlmes apmierinu. Un, protams, joprojām mācos, krāju pieredzi. Patlaban man ir pēc skolas posms, kas varētu ilgt piecus līdz desmit gadus, kad jāaudzē profesionalitāte. Es nepretendēju uz to, ka šobrīd mani darbi ir labākais, ko varu sniegt. Protams, es katru darbu daru ar vislielāko atbildību un nehalturēju, bet domāju, ka man viss vēl priekšā. Kā teica Māra Ķimele, par profesionāli var kļūt, taisot arvien vairāk izrāžu,» secina jaunā sieviete.

Cīnās ar egoismu

Inese nesen kļuvusi par māmiņu, tāpēc viņas dzīve kļuvusi gan laimīgāka, gan saspringtāka: «Kad piedzima dēliņš, daudzi domāja, ka aiziešu no teātra, bet es laužos un mēģinu iet vidusceļu - jau tagad mazo ņemu līdzi uz mēģinājumiem, ja citādāk nevar. Es bez darba nespēju, tā šobrīd ir mana stihija, tāpēc meklēju kompromisu starp labu mammu un augošu režisori. Dēliņš, protams, ir apgriezis kājām gaisā visu manu praktisko dzīvi un pārbauda manu attieksmi pret pašsaprotamām lietām.»
Režisore atzīst, ka tuvie cilvēki viņu dara ļoti laimīgu. «Ja viņi ir laimīgi, tad arī es esmu laimīga. Tā kā darba režīms šobrīd ir ļoti saspringts, es mēģinu apvaldīt egoismu un pārguruma emocijas neizgrūst uz tuviniekiem. Protams, pēc smagas darba dienas ir viegli kļūt neiecietīgam, gribas, lai tevi pažēlo, bet viņi nav vainīgi, ka es uzņemos tik daudz darba,» uzskata Inese.

INESE MIČULE
-Režisore
-Dzimusi 1979. gadā
- Absolvējusi Latvijas Kultūras akadēmijas dramatiskā teātra režijas mākslas programmu (2008)
- Pusgadu studējusi režiju Helsinku Teātra akadēmijā (2007)
- Diplomdarba izrāde Fundamentālists (2008) tika iekļauta Jaunā Rīgas teātra repertuārā.
-Par to 2009. gada Spēlmaņu naktī saņēmusi balvu Gada spilgtākā debija
- Iestudējusi divas izrādes Rīgas Krievu drāmas teātrī un iesaistījusies vairākos neatkarīgos projektos.

Viedoklis
Valters Sīlis, režisors:
«Inesei ir ļoti laba gaume, un tas ir redzams viņas darbos. Pēc viņas izrādēm vienmēr pārņem laba un harmoniska izjūta. Ineses darbi ir ļoti skaisti. Es apbrīnoju viņas milzīgās darbaspējas. Inese var paveikt vienlaicīgi vairākas neiespējamās misijas, turklāt izdara to ļoti augstā līmenī.»

   
Atgriezties
 

Jana Lauversa kompānija

Izrāžu skate. Pavasaris 2013

Homo Novus - raksti un recenzijas
 
 
 
     
 
X
Su Mo Tu We Thu Fr Sa