Aleksandrs Vampilovs "Vecākais dēls" ,
Marks Ravenhills "Sopping and Fucking" ,
"Raudas"
,
"Pilsēta, kas sajuka prātā"

Aleksandrs Vampilovs "Vecākais dēls", Latvijas Nacionālais teātris
Pazudušā dēla atgriešanās jeb Režisors skandālists uzvalkā.
Izrādes ilgums 2 stundas 30 minūtes
Režisors Regnārs Vaivars
Māksliniece
Anita Znutiņa
Lomās
Uldis Dumpis, Andris Keišs, Uldis Anže, Mārcis Manjakovs, Normunds Bērzs, Daiga Kažociņa, Zane Jančevska


Izcilais krievu dramaturgs A.Vampilovs (1937-1972) ir padomju literatūras klasiķis ar īsu, traģisku dzīvi un piecām, desmit gados uzrakstītām lugām. "Pīļu medības", "Provinces anekdotes", "Pagājušo vasaru Čuļimskā", "Vecākais dēls" un "Atvadas jūnijā" veiksmīgi iestudētas latviešu teātrī. Rakstnieks meistarīgi veido dramatiski saspringtas attiecības ikdienišķās situācijās un atklāj pretrunīgus, sarežģītus raksturus. Viņa mākslinieciskais izaicinājums sava laika ideoloģiskajā kontekstā ir attēlotās dzīves normālība un cilvēcība. Lai gan A.Vampilovs pats sauc savas lugas par komēdijām, to emocionālās krāsas svārstās dramatiski traģikomiskos toņos.

Režisors R.Vaivars (1973) beidzis Latvijas Kultūras akadēmijas Ekrāna un teātra mākslas nodaļu (1997), spēlējis nozīmīgas lomas - titullomu V.Šekspīra lugas "Otello" izrādē, Aļošu (F.Dostojevska "Brāļi Karamazovi"). Piedalījies starptautiskās meistardarbnīcās, vadījis nodarbības Islandē, Reikjavikas Mākslas akadēmijā. Līdz šim veidojis režijas, "kurās vārds ir impulss ceļā uz augstāku metafizisku pieredzi"(U.Adamaite). Netradicionāli iestudējis dažādu stilu izrādes: T.Ruževiča "Baltās laulības" (1996), L.Kerola "Alise" (1997), multimediālu operu "Rolstein on the Beach" (1997), Ž.Ženē "Kalpones" (1998), "Lidojums pāri savannai Mr. Spoguļa helikopterā" (pēc Dž.Londona, 1998). Izrādes piedalījušas starptautiskos festivālos Lietuvā, Dānijā, Zviedrijā. Ar nekonvenciālo O.Vailda "Salomes" iestudējumu Jaunajā Rīgas teātrī (1998) R.Vaivars ieguvis režisora skandālista slavu latviešu teātra aprindās.

Izrādē "Vecākais dēls" situācijas sākotnējā anekdote - ar mānīšanos iegūtas naktsmājas nokavētā vilciena dēļ - lēni un pamatīgi izvēršas par dramatisku ģimenes attiecību un raksturu analīzi. Aktierdarbi - apjomīgi un daudzšķautņaini. Režisors iedziļinās tēlu psiholoģijas niansēs un pirmo reizi (!) nestrīdas ar autoru, interesējoties par cilvēkiem vispār, nevis par "labajiem" un "sliktajiem". "Nezaudējot sev raksturīgo ironiju, režisors atklājis psiholoģiskā reālisma viedo paužu valodu, kas pārvērš teātri nevis par garlaicīgu priekšlasījumu zāli, bet mākslu" (U.Adamaite).

augšup
Marks Ravenhills "Shopping and Fucking", Oskara Koršunova teātris, Lietuva
Izrāde divos cēlienos,
Režisors
Oskars Koršunovs
Māksliniece Jūrate Paulēkaite
Lomās
Airida Gintautaitė, Rasa Samuolytė, Dainius Gavenonis, Darius Gumauskas, Arūnas Sakalauskas, Vaidotas Martinaitis, Vidas Petkevičius


"Shopping & Fucking" ir Londonas jaunā dramaturga Marka Ravenhilla (1967) pirmā pilnmetrāžas luga, ko 1998. gadā vācu kritiķi aptaujā "Theater Heute" atzinuši par labāko ārzemju lugu. Par spīti lugas negatīvismam, tā kļuvusi par hītu un paguvusi apceļot vairākas skatuves Eiropā un Amerikā. "Luga ar savu māksliniecisko terora un humora apvienojumu liek pieminēt Harolda Pintera, Deivida Mameta un Edvarda Bonda tradīcijas" (Alekss Grīns). Lugas situācija (darbība risinās deviņdesmito gadu Londonā) rāda mūsdienu metropoles dzīves morāli. "Jebkura satikšanās ir tikai darījuma aprēķins, kur neviens negrib pārmaksāt". Daļa jaunās paaudzes, meklējot aizmiršanos no šīs sabiedrības, nokļūst nelabvēlīgu un bīstamu ieradumu varā. Lugas tēlu - Marka, Robija, Gerija un Lulū - attiecības nosaka atkarība no naudas, narkotikām un savām bailēm. Viņi nežēlojas, sitas cauri un taisa lietas. Tā ir neestētiska, emocionāli atkailināta, riskanta un nežēlīga spēle.

Režisors O.Koršunovs (1968) beidzis Teātra nodaļu Lietuvas Mūzikas akadēmijā (1993). Lietuvas Akadēmiskajā drāmas teātrī iestudējis vairākas izrādes pēc D.Harmsa un A.Vedenska darbiem. Izrāde "Vecene" saņēmusi balvu par labāko režiju teātra festivālā Sanktpēterburgā (1993), piedalījusies starptautiskos festivālos Igaunijā, Austrijā, Krievijā, Vācijā, Lietuvā, Zviedrijā. Lugu "Kaut kur tur" un "Hello, Soņa, laimīgu jauno gadu!" iestudējumi izrādīti starptautiskos festivālos Lietuvā, Igaunijā, Somijā, Polijā, Itālijā, Anglijā, Krievijā, Austrālijā. "Vecene 2" - Itālijā, Igaunijā, Lietuvā. Sigita Paruļska luga "P.S. Lieta O.K." O.Koršunova režijā piedalījās festivālā "Homo Novus '97" Rīgā. Izrādes "Kaut kur tur" un "Vecene 2" spēlētas prestižajā Aviņonas festivālā Francijā. 1998. gadā režisors nodibina savu neatkarīgo - Oskara Koršunova teātri. R.Koltes lugas "Roberto Zuko" iestudējums piedalījies Dižonas Desmit tikšanos teātra festivālā. Starptautiskās teātra programmas THEOREM 2000 sastāvā iekļauts M.Bulgakova "Meistars un Margarita" O.Koršunova režijā.

"Shopping & Fucking" "ir dziļa izrāde. Skatītājam jābūt atvērtam, gribošam saprast, jo luga runā par problēmām, kas skar ikvienu no mums, tā veltīta tiklab pusaudžiem, transseksuāļiem vai brīvdomātājiem, cik šodienas un nākotnes bērnu vecākiem" (O.Koršunovs). Lugas un izrādes jēga ir mūsdienu sabiedrības dzīves ritma, stila, problēmu izvērtējums mākslas un teātra kontekstā. Teātris šodien var būt tik lielā mērā aktuāls un nepieciešams, cik tas spēj atspoguļot ikdienas un globālās traģēdijas, paradoksus, problēmas un identificēties ar tām.

augšup
"Raudas", Venus teātris, Universum, Somija, Helsinki
"Svaigi grauzdētu popkornu smarža un mirkļa brīnums.Sezonas baudāmākais iestudējums Somijas teātrī" (Pirko Saiso).
Vokāla improvizācija sešiem cilvēkiem
Lomās
: Appe, Cris af Enehielm, Elina Hurme, Hellen Willberg, Pauliina Hulkko, Sanna Salmenkallio. Gaisma: Juha Hannukainen


Teātra profesionāļu grupa, kas veido dažādas izrādes, ielu pasākumus Helsinkos un citās Somijas pilsētās, meklējot jaunas formas. Grupa piedāvā spēli kā savdabīgu komunikācijas veidu, eksperimentējot ar dažādām tehnikām: lomu maiņu, pretējā dzimuma lomu spēle, improvizāciju, u.c.."Romantiskā teātra piekritēji ienīst šo teātri", rakstīts teātra programmiņā. Grupa sevi definē kā anarhistisku, kas atļaujas brīvi interpretē klasiskos Šekspīra, Lorkas, Čehova tekstus ar mērķi, iedarboties uz publiku, "likvidējot robežas starp personisko un publisko".

Izrādes idejiskais centrs ir Elīna Hurme, kurai ir pieredze dažādu izrāžu producēšanā, Krisa Enelhīma ir aktrise un gleznotāja, viņas darbi izstādīti ārzemēs: Itālijā, Zviedrijā, Dānijā, Vācijā, Portugālē, Austrijā, Ungārijā, Krievijā. Sana Salmenkalio studējusi Sibēliusa akdēmijā un Mākslas akadēmijā. Helēna Vilberga ir rakstījusi mūziku un tekstus savam korim. Paulīna Hulko ir studējusi Tamperes Konservatorijā, Teātra akadēmijā un tradicionālās mākslas Javā un Bali. Arja "Appe" Vanaja ir ir studējusi etnomuzikoloģiju un piedalījusies dažādos neformālos pasākumos Helsinkos.

Izrādē galveno lomu spēlē mūzika, trokšņi, skaņas, - viss, ko sešas temperamentīgās aktrises rada uz vietas, "tepat", "tagad". Aktrises rūc, ņurd, buras, elso, klaigā, visas kopā atgādina labi trenētu kori. Uz skatuves ir mazliet mistiska "klosteršausmu" atmosfēra, ko pastiprina gaismu, krāsu, smaržu partitūra. Katra persona darbojas kā aktieris, režisors, dramaturgs, kopā veidojot sapņa pasauli. Izrādi vislabāk izbauda tie, kas teātrī grib redzēt tapšanas brīnumu. Šībrīža teātris, kur režisora vietā ir emocijas, dramaturga lomā - nejaušība.

augšup

"Pilsēta, kas sajuka prātā", Volcano grupa, Lielbritānija
"Volcano… ir adrenalīna un teatrālas enerģijas lādiņš." no avīzes London Evening Standard.
Filozofiska ekspresija un urbanizētas pasaules lirika.
F.Nīčes, V. Bleika un citi filozofiski poētiski teksti, ko dramatizējis D. Tomass.
Režisori
Deivs, Smits un Džons
Mākslinieks
Endrjū Džons
Aktieri
Roy Sandler, Hywel Morgan, Emma Cater, Simon Thorp, Gill Lyon


Volcano grupa ir ievērojamākais Lielbritānijas kustību teātra pārstāve. Kopš dibināšanas 1987. gadā, Volcano kļuvusi par pazīstamu viesturneju teātri nacionālā un starptautiskā mērogā. Tai piemīt augsta enerģētiskā magnētisma pievilcība, to pazīst kā agresīvu prāta un sirds jūtīguma asinātāju. Volcano iedarbības nolūks ir iedzīvināt un veidot priekšstatu, ka teātris var būt lielu traģēdiju, svētuma vieta, arī lieliska humora, un, galu galā brīnišķīga uzjautrinājuma vieta. Volcano priekšnesums ar precīzu iestudējumu un satriecošu vizualitāti mēģina teātri atbrīvot no pašapmierinātības. Grupa cenšas piešķirt izrādei tik nepieciešamo konfrontācijas spriedzi, emocionālo pacēlumu, kas apliecina dzīvā teātra statusu 21.gs.

"Izrāde "Pilsēta, kas sajuka prātā"ar atjautības, graujošas enerģijas, ķermeniskas akrobātikas un gaismas partitūras iedarbību iznīcina klišeju par omulīgo Velsu." no avīzes The Guardian. Vizuāli ekspresīvās kustības tiek kombinētas ar precīzām nofiksētām gleznieciskām ainām. Izrādes vadmotīvu veido pretstati: pilsētas romantika, Velsas bastardu lirika un cilvēku savstarpējā neuzticēšanās.

augšup